case:

ICA

ICA, Inköpscentralernas Aktiebolag, är den ledande livsmedelsaffärskedjan i Sverige. Varje dag köper miljontals svenskar sina livsmedel på ICA, eftersom de vet att de får valuta för pengarna. ICA erbjuder högklassiga produkter som svarar mot konsumenternas behov. Kedjan inser betydelsen av utmärkt kundservice och har därför beslutat att centralisera sina tidningsprenumerationer via LM Informationstjänst.

ICA har använt LM Informationstjänst för prenumerationshantering och elektroniska verktyg för prenumerationshantering, LibNet, sedan 2011. Både ICA och LM Informationstjänst är kundorienterade organisationer. Detta betyder att båda bolagen vill att det ska finnas ett starkt lokalt stöd vid varje verksamhetsställe.

Ett lätt sätt att prenumerera på tidningar

Marie Berger arbetar på ICA:s personalavdelning. Förutom sina övriga arbetsuppgifter ansvarar hon för ICA:s tidningsprenumerationer. Genom att centralisera prenumerationshanteringen till LM Informationstjänst sparar ICA både tid och pengar. Marie Berger är mycket nöjd med samarbetet.

"Vi hade redan centraliserat våra tidningsprenumerationer innan LM Informationstjänst blev vår tjänsteleverantör, men jag tycker att LM Informationstjänst har ett enkelt system som gör mitt arbete lättare än tidigare."

ICA prenumererar på cirka 300 tidningar genom LM Informationstjänst, och ibland kan de även prenumerera på en tidning direkt från utgivaren. Tidningarna används i receptionslokaler och även för att stödja beslutsfattarnas arbete och arbetet hos ICA:s övriga medarbetare. LM Informationstjänst levererar tidningar till flera av ICA:s verksamhetsställen på olika håll i Sverige.

LibNet är nyckeln till en effektiv prenumerationshantering

Marie Berger säger sig vara särskilt nöjd med att LM Informationstjänsts elektroniska verktyg för prenumerationshantering, LibNet, är så lätt att använda. Hos ICA sker all verksamhet med anknytning till tidningar genom LibNet: man upprättar tidningsprenumerationer, annullerar prenumerationer på tidningar som läses lite och sköter om årliga prenumerationsförnyelser.

"LibNet är en användarvänlig tjänst som känns väldigt modern. Alla medarbetare i företaget kan använda tjänsten och det är lätt att mata in uppgifter. Jag tycker också om att man kan använda LibNet på svenska."

Enligt Berger erbjuder LibNet också ett praktiskt verktyg för rapportering.

"Vi kan se slutsumman för alla prenumerationer i ICA med ett ögonkast, vilket gör rapporteringen till ledningen enkel. Ledningen vill till exempel även ha uppgifter om vilka tidningar som finns tillgängliga och var de finns, och vi får även fram denna information med några musklick."

Gott vitsord för kundservice

Berger har också varit nöjd med LM Informationstjänsts kundservice. Hon har i regel kontakt med den kundservicerepresentant som LM Informationstjänst har utsett för ICA, om en viss tidning saknas eller om hon behöver annan hjälp.

"LM Informationstjänsts kundservice har varit utmärkt, mycket serviceorienterad och vänlig. Vår kundservicerepresentant svarar alltid snabbt och vänligt. Jag kan varmt rekommendera LM Informationstjänst även för andra företag!"

Fördelar som ICA uppnått:

  • Tjänster från LM Informationstjänst: Prenumerationstjänster, LibNet
  • Fördelar: LM Informationstjänst tillhandahåller ett enkelt sätt att centralisera prenumerationstjänster, kombinerat med utmärkt kundservice. LM Informationstjänsts prenumerationshanteringstjänst LibNet är en komplett lösning för alla behov gällande prenumerationshantering.